Mapování

Zpátky na téma

Zavřít vyhledávání

Podnikatelské aktivity

Roman přinesl do PORG ruské miliony, sponzorovi svěřil zakázky ČEZ

Ta informace zazněla při dramatickém jednání správní rady sítě škol PORG minulý čtvrtek. Právě po něm oznámil svůj odchod z vedení školy dlouholetý ředitel Václav Klaus mladší. Účetní PORG spočítal, že Martin Roman, který dosud vystupoval jako ten, kdo před šesti lety škole dal stomilionový dar, zatím zaplatil celkem „jen“ 28 milionů korun.

„Je to tak,“ potvrdili MF DNES nezávisle na sobě dva lidé, kteří na jednání byli. A informaci ve středu v rozhovoru nepopíral ani Roman. Na místo největšího sponzora jedné z nejúspěšnějších českých škol tak se čtyřiceti miliony korun postoupila rusko-česká firma Škoda JS, která do PORG přišla v roce 2007. A to zároveň s tehdejším šéfem polostátní firmy ČEZ Romanem. Škoda JS přitom v témže roce získala od ČEZ dosud nejvýznamnější zakázky.

„Slíbené peníze ode mě částečně dostala škola, částečně jsou v Nadaci Martina a Lenky Romanových pro PORG,“ připustil Roman.

V roce 2008 předal své nadaci (tedy nikoli škole) 68 tisíc akcií společnosti ČEZ. Tehdy měly hodnotu 85,6 milionu korun, do roku 2012 však jejich cena klesla na 53 milionů. Výnos z akcií v roční výši tři miliony korun rozdá nadace studentům PORG ve stipendiích. Na jistinu se nesahá.

„S Václavem jsme se domluvili, že peníze vložím v akciích ČEZ, které tehdy měly dividendový výnos šest procent,“ uvedl Roman.

Na přímou dotaci do rozvoje školy tak zbývalo 15 milionů korun. Za ty Roman fakticky ovládl „firmu“, jež má nyní přes 1 250 studentů, roční obrat přes sto milionů korun a zisk dvacet milionů.

Od Romanova vstupu do PORG získala škola, která do té doby dostávala jen desetitisícové dary, od sponzorů 140 milionů korun. Roman odmítá, že by to souviselo s jeho pozicí a zakázkami ČEZ pro sponzory školy.

„Nevidím opravdu žádnou souvislost mezi podporou školy a jakýmikoli zakázkami. Dar Škody JS byl spojen s našimi úvahami o tom, zda by PORG neměl založit školu i v Plzni, to je známá věc,“ uvedl Roman.

Jenže žádná pobočka PORG v Plzni dosud nevznikla a Škoda JS ani nic takového od PORG nevymáhá. Na otázky MF DNES její ředitel Miroslav Fiala neodpověděl. Sdílný není ani odstoupivší ředitel PORG Václav Klaus. „Teď už jsem v pozici učitele a mluvit o tom nechci,“ řekl MF DNES.

O dalších sponzorech PORG mlží

Škoda JS se zabývá dodávkami technologií pro jaderné elektrárny. Podle svých oficiálních prohlášení poslala v letech 2007 až 2012 PORG 40 milionů v pěti osmimilionových splátkách.

Její vedení se s Romanem dobře zná. Ještě jako generální ředitel Škody Plzeň připravil prodej jaderné divize ruskému koncernu OMZ. Transakce byla uzavřena v dubnu 2004, kdy Roman přestoupil ze Škodovky do energetického gigantu ČEZ, na kterém byla Škoda JS, pokud jde o zakázky, závislá.

První velkou zakázku získali Rusové ve Škodě JS v roce 2007, kdy ji ČEZ pověřil obnovou řídicího systému v elektrárně Dukovany za šest a půl miliardy. O rok později následoval osmiletý kontrakt za tři miliardy. Velkorysost ČEZ v čele s Romanem vůči Škodě JS je tak časově shodná s jejími dary PORG.

Jinak se, pokud jde o jména dalších sponzorů, Romanův PORG tváří tajemně. Nejmenuje je v účetních závěrkách, nic o nich nevědí ani členové správní rady školy. „Na jednáních rady jména sponzorů nikdy nezazněla,“ říká člen správní rady Michal Uhlíř.

„Seznam vám samozřejmě poskytneme,“ slíbila už v úterý pověřená ředitelka Romanových škol Dagmar Dluhošová. Do středy však neposlala nic.

Dluhošová se ve čtvrtek proti článku MF DNES ohradila. „Domnívám se, že ostouzet člověka, který na dobročinné účely věnoval ze všech úspěšných Čechů největší část majetku, není správné,“ napsala v mailu Dluhošová.

Podle ní je spekulace o propojení sponzorských darů se zakázkami ČEZ nesmyslná. „Příkladem toho je napadený dar Škody JS. Jedna z uvedených zakázek ČEZ, byla uzavřena v roce 2001, dávno před příchodem Martina Romana do ČEZ. Druhá zakázka byla zadána ve výběrovém řízení, kterého se Škoda JS účastnila jako jediná, což je vzhledem k tomu, že šlo o údržbu reaktoru, který Škoda JS vyrobila, celkem logické,“ hájí Romana Dluhošová.

×

O projektu

Projekt Mapování si klade za cíl popsat uplynulých více než dvacet let v České republice. Jde především o vztahy a souvislosti mezi velkou politikou a velkým byznysem.

Podívejte se do počátků zrodu naší novodobé historie, kdy docházelo nejen k redistribuci velkého majetku, ale také k redistribuci moci a vlivu. Příběhy z minulých dvou desetiletí nás ovlivňují významným způsobem i v současnosti. V té době se utvářely vztahové sítě, které jsou stále aktivní. Chceme-li odpovědně přemýšlet o budoucnosti, pak je důležité znát naši minulost, a to i tu nedávnou.

Čtenářům a uživatelům webu předkládáme obecnou analýzu z veřejných otevřených zdrojů. Není to hodnocení minulosti, nýbrž zpráva o minulosti. Nejsme ani vyšetřovatelé, ani soudci, abychom někoho soudili a nejsme ani kněží, abychom někomu dávali rozhřešení. Předkládáme veřejnosti pouze koncentrovaný faktografický soubor velkých českých příběhů uplynulých dvou dekád.

Mapování pro vás připravuje Petr Havlík s týmem autorů za podpory Karla Janečka.

Zavřít