Škoda Holding
Policie míří na Romana, obří zakázky ČEZ šly do Škody
15.10.2011, Aktuálně.cz – zpravodajství
Aktuálně.cz zmapovalo zakázky, které v Romanově éře v ČEZ dostala Škoda Plzeň a České dráhy
Praha – Po nových podezřeních, že bývalý šéf ČEZ Martin Roman je majetkově propojen s průmyslovým gigantem Škoda Plzeň, dostává nový impuls i práce policejního týmu, který se případem už delší dobu zabývá. „V pondělí také oficiálně zřizuji pracovní skupinu složenou z odborníků na praní špinavých peněz a dalších specialistů,“ potvrdil MF Dnes ředitel protikorupční policie Tomáš Martinec. Martin Roman před nástupem do čela ČEZ vedl právě Škodu Plzeň, a zakázky, které tato firma za jeho éry ve státním gigantu získala, vzbuzují krom jiného podezření ze střetu zájmů. Aktuálně.cz už v minulých dnech zjistilo, že v letech Romanova vedení ČEZ získala Škoda Plzeň a také České dráhy zakázky v hodnotě mnoha miliard korun.
Vyšetřování v Plzni
Detektivové Romana nově prověřují už od léta, kdy získali dokumenty od švýcarské prokuratury, která narazila na podezřelé finanční toky. „V pondělí k tomu máme poradu s vedením útvaru, kde budu chtít, aby mi předložili vyhodnocení dosavadního postupu, jaké materiály si vyžádali a zda byly vyhodnoceny všechny spisy z minulosti,“ uvedl dále Martinec v MF Dnes s tím, že případ má zatím na starosti plzeňská expozitura útvaru. Bývalý šéf ČEZ spojení s plzeňskou firmou opakovaně popírá, stejné stanovisko zaujali její oficiálně deklarovaní majitelé, kteří podle odhalení Aktuálně.cz nově přestěhovali sídlo firmy na Marshallovy ostrovy, jedno ze tří míst na světě, kde lze nejlépe utajit držitele akcií.
Padesát zakázek pro jednoho zájemce
Velké státní zakázky plynuly do Škody plzeň a Českých drah v době, kdy právě Martin Roman měl v obou státních společnostech vliv na rozhodování. Roman před několika týdny z čela ČEZ odstoupil a nyní je šéfem dozorčí rady. Z veřejně dostupných databází lze však vyčíst, že jen v roce 2009 dostala Škodovka od ČEZ a Českých drah zakázky na 15 miliard. Z veřejných databází pak plyne nesporný fakt, že obě úspěšné divize Škody Plzeň – Škoda Power a Škoda Transportation – vyrostly na státních zakázkách, o kterých v letech 2004–2011 Martin Roman spolurozhodoval.
Střetu zájmů nasvědčuje prostý výčet zakázek, které získala energetická divize Škoda Power od ČEZ. Ještě výmluvnější je seznam zakázek pro Škodu Transportation a její dcery, Škodu Vagonka, Pars Nova a MOVO, od Českých drah, kde Roman v letech 2007–2009 zasedal v dozorčí radě. Z průběhu celkem šedesáti veřejných soutěží Aktuálně.cz vyčetlo, že čtyři pětiny z nich Škodovka vyhrála jako jediný účastník. Seznam zmíněných šedesáti zakázek nemusí být úplný, protože například zakázky na rekonstrukci severočeských elektráren zadává ČEZ prostřednictvím dceřiné společnosti Škoda Praha Invest. Tyto obchody se ve veřejných databázích neobjeví.
Ředitel a jeho zástupci
Roman byl předsedou představenstva Škody Plzeň od roku 2000. Skončil na jaře 2004, kdy přešel do ČEZ. Jeho zástupci tehdy byli Tomáš Krsek, Michal Korecký a Jiří Zapletal. Krsek a Korecký vedli Škodovku až do letošního února, Zapletal skončil o rok dříve.
Energetická divize Škody Power opravovala až do roku 2007 pro ČEZ turbiny v hnědouhelných elektrárnách, v zakázkách, které dosahovaly hodnot do sta milionů. Větší položky, jako byla dodávka nové turbiny do ledvické elektrárny za 403 milionů bez daně z přidané hodnoty, tehdy byla výjimkou.
Situace se změnila v roce 2008. Tehdy byl Roman jmenován šéfem ČEZ podruhé a Škoda Power získala dvě smlouvy s hodnotou 1,2 miliardy. Podle první z nich má plzeňská firma na starost údržbu strojního zařízení atomových elektráren, podle druhé dohlíží na uhelné elektrárny.
Týden před Korejci
Po několika menších zakázkách následovala v roce 2009 smlouva na modernizaci Temelína za 3,2 miliardy. O vítězi soutěže na opravu Temelína bylo rozhodnuto týden předtím, než Škodu Power koupila za 11,5 miliardy korejská firma Doosan. V ceně prodávané firmy se zřejmě promítla právě zakázka od ČEZ. Z veřejné databáze pak vyplývá, že po odchodu známých Martina Romana z jejího vedení Škoda Power žádnou miliardovou zakázku nedostala.
Klíčový rok 2009
A nyní výčet zakázek, které dostala divize Škoda Transportation od Českých drah.
Prvním úspěchem dopravní divize byla zakázka na dodávku nových elektrických lokomotiv. Plzeňský výrobce slib z roku 2004 dodnes nesplnil a obchody zamrzly.
Změnilo se to po roce 2007, kdy se v dozorčí radě Českých drah objevil Martin Roman.
V roce 2008 dostala Škodovka dvoumiliardovou zakázku na opravu lokomotiv pro ČD Cargo.
O rok později začaly ve velkém měnit vozový park samotné České dráhy. Z Plzně koupily desítky předměstských souprav Elefant a rekonstruovaných motorových vlaků RegioNova dohromady za devět miliard. Za dvě miliardy si dráhy objednaly opravárenské služby.
České dráhy po Romanovi
Škoda Plzeň tehdy inkasovala dvě třetiny všech investic Českých drah. Podařilo se jí to díky tomu, že krátce předtím ovládla tři konkurenční firmy. Vagónku ve Studénce získala v roce 2005, šumperskou Pars nova a plzeňské opravny MOVO o tři roky později. Právě jejich prostřednictvím inkasovala v roce 2009 státní peníze. České dráhy v investicích nepolevily ani v dalších dvou letech. Roman z dozorčí rady mezitím odešel a shodou okolností zbývají na plzeňskou firmu každoročně „jen“ tři miliardy, tedy čtvrtina investic do vozového parku. Škodovka je vydělává převážně výrobou Elefantů.