Hospodaření ČEZ
ČEZ má problém za 26 miliard: Tušimice
08.08.2012, Lidové noviny
Modernizace elektrárny Tušimice měla být příkladem, jak změnit staré uhelné bloky z éry socialismu v ekologicky přijatelný způsob výroby energie. Pro ČEZ se však spíše stává noční můrou.
Projekt za 26 miliard korun nejdřív nabral více než roční zpoždění. Po uvedení do provozu letos v červnu teď vychází najevo, že zápasí se závažnými technickými problémy. ČEZ se k nim do této chvíle nepřiznal. Prořekl se až ředitel elektrárny Otakar Tuček v rozhovoru pro firemní časopis. Prozradil, že ČEZ musel na čtvrt roku odstavit první dvojici obnovených bloků elektrárny, aby dodavatelé mohli vyměnit vadné díly.
Odpovědnost padá na hlavu dodavatele turbín, plzeňské Škody Power, a dodavatele kotlů, ostravského holdingu Vítkovice.
Zastavením bloků přichází ČEZ o 300 milionů měsíčně
Tím, že dva bloky elektrárny stojí, přichází ČEZ na tržbách o 300 milionů korun měsíčně.
Mluvčí ČEZ Ladislav Kříž označil zjištěné problémy za „standardní dětské nemoci“. Na druhé dvojici obnovených uhelných bloků se podle jeho slov podařilo stejným potížím předejít. A stejných chyb se prý ČEZ vyvaruje i v případě obnovy uhelné elektrárny Prunéřov, která má začít ještě letos. Potíže má ČEZ i při výstavbě dalších uhelných bloků na severu Čech. První 660megawattový blok v Ledvicích nabral dvouleté zpoždění oproti plánu. Provoz měl přitom zahájit již koncem roku. Zdrojem potíží jsou zde vlastnosti použité oceli.
V případě uhelné elektrárny Prunéřov, kterou ČEZ plánuje obnovit po vzoru Tušimic, se objevují nejasnosti, zda zásoby uhlí v přilehlém lomu vystačí na 25 let provozu obnovených elektráren.
ČEZ má problém za 26 miliard: Tušimice stojí
Zdrojem potíží v Tušimicích jsou dvě zařízení. „Vyměňujeme výstupní přehříváky páry a také opravujeme turbíny, které mají problémy s chvěním rotorů,“ uvedl ředitel elektrárny Otakar Tuček ve firemním časopisu skupiny ČEZ a dodal, že se s vysokou pravděpodobností jedná o konstrukční vadu.
Dodavatelem turbín byla plzeňská Škoda Power. Její vyjádření se Lidovým novinám nepodařilo včera získat. „Vedení společnosti je na jednání v Anglii, takže vám odpověď nejsme schopni poskytnout v požadovaném termínu,“ odpověděla mluvčí Škody Power Anna Janelová.
Druhý problém ČEZ řeší spolu s dodavatelem. „Na kotli jsme po dohodě se společností Vítkovice přistoupili k výměně části výstupního přehříváku páry za jiný materiál, který zaručí následný bezproblémový provoz bloku,“ uvedl mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.
Až na dva nalezené problémy je prý ČEZ s výsledkem rekonstrukce tušimické elektrárny spokojen. Díky vyšší účinnosti výroby elektřiny klesne spotřeba hnědého uhlí o 820 tisíc tun ročně, emise prachu a dalších škodlivin do ovzduší se sníží o 70 a více procent. I tak musí čelit kritice ze strany ekologů, že nezvolil nejlepší dostupnou technologii. Podle kritiků obnovy uhelných elektráren v podobě, jak ji prosadil ČEZ, zde mohly sehrát významnou roli zájmy tehdejšího generálního ředitele ČEZ Martina Romana. „Zadání projektu bylo motivováno tím, aby kontrakt získala Škoda Power ještě předtím, než ji Appian Group prodal korejskému Doosanu,“ tvrdí Jan Šrytr z Ekologického právního servisu. Martin Roman totiž čelil podezření – které se nikdy nepotvrdilo –, že měl v plzeňské Škodovce skrytý podíl. A současně jako šéf skupiny ČEZ pasoval Škodu Power do pozice monopolního dodavatele parních turbín.
I díky těmto miliardovým zakázkám se tajemné skupině Appian podařilo Škodu Power před třemi lety za 11,5 miliardy korun prodat korejskému koncernu Doosan.
Šéf elektrárny přiznal potíže, ČEZ je tajil
- Dva ze čtyř obnovených bloků uhelné elektrárny Tušimice na
Chomutovsku jsou mimo provoz.
- Zdrojem potíží jsou dvě zařízení. „Vyměňujeme výstupní
přehříváky páry, a také opravujeme turbíny, které mají problémy
s chvěním rotorů,“ přiznal ředitel elektrárny Otakar Tuček. ČEZ potíže dosud
tajil.