Mapování

Zpátky na téma

Zavřít vyhledávání

Škoda Holding

Roman: sestup z vládce ČEZka k vyšetřování

13.12.2011, Mladá fronta Dnes

Rychlý odchod Martina Romana z křesla šéfa polostátního ČEZ provázela řada nejasností. Jednou z nich je, jaký byl jeho vztah ke strojírně Škoda, které ČEZ dával zakázky. Vysvětlovat to bude i policii.

Ještě před pár měsíci patřil Martin Roman k nejvlivnějším mužům v zemi. Z pozice šéfa největší polostátní energetické firmy přehlížel své ČEZko, a když nepracoval, jachtařil s politiky či hrál s lobbisty golf v nějaké exotické destinaci.

Pak ale přišlo 14. září a Romanův svět se změnil. Za dosud nejasných okolností po sedmi letech kvapně rezignoval na základě údajné dohody s premiérem Nečasem.

Politiků a vlivných lidí v jeho okolí je nyní každopádně o poznání méně, žádostí o schůzky údajně razantně ubylo, a navíc se o známého manažera zajímá policie. Důvod? Podezření, že mohl mít v minulých letech vliv ve strojírně Škoda, která zároveň získávala velké zakázky od jím řízeného ČEZ. Na možné propojení Romana se Škodou upozornila MF DNES, jíž se podařilo získat řadu listin obsahujících Romanovo jméno v souvislosti s angažmá kolem Škody.

Kvapný odchod

Co se tedy vlastně 14. září stalo? Oficiální verze zní, že Roman rezignoval po dohodě s premiérem.

Místo v čele firmy bude sedět v čele dozorčí rady, aby se mohl lépe soustředit na dostavbu Jaderné elektrárny Temelín.

Odchod Romana se však odehrál ve stejný den, kdy odpovídal na nepříjemné otázky MF DNES: Jak to bylo s jeho vztahem k plzeňské Škodě? Otázky se opíraly o dokumenty ukazující, že Roman a další tři jména bývalých manažerů Škody figurovali v zahraniční struktuře společnosti, jež Škodu skrytě spoluovládala vedle firmy Appian. Takové angažmá Romana by byl přitom problém, protože by se tím dostal do závažného konfliktu zájmů, který zatajil jak před politiky, tak před domácími i zahraničními investory do akcií ČEZ.

Co tedy vlastně bylo příčinou Romanova pádu?

Dnes je v podstatě možné vyloučit, že by skutečným důvodem Romanova odsunu do dozorčí rady mohla být jeho kontrola tendru na Temelín. Výběrové řízení běží stejně jako předtím, vítěz se bude vybírat až za rok. Žádná další významná personální opatření navíc ve firmě v tomto směru nenastala.

Spekulovalo se i o dalším důvodu, a to že v pozadí pádu Romana mohl být i tlak některých zákulisních hráčů z ODS. Ti si údajně přáli „dosadit“ do čela ČEZ šéfa Českých drah Petra Žaludu, a tak Romanovi namazali schody. Žaluda však nakonec zůstal na železnici, a tato akce tedy vyšla jen napůl. Třetí možností je, že Roman odešel právě kvůli informacím ohledně Škodovky. On sám to už dříve popřel a vyloučil, že by měl ke Škodě jakýkoliv přímý či nepřímý vlastnický vztah. Nyní už se o Škodovce ani o svých dalších plánech v ČEZ nechce bavit. „K tématu Škoda probíhá prověřování příslušnými orgány a já během prověřování nechci nic komentovat,“ vysvětlil Roman.

Kauzou kolem Škody se už začala zabývat policie a Vrchní státní zastupitelství v Praze. To dozoruje prověřování kolem Škody v rámci dalšího velkého případu, a tím je privatizace Mostecké uhelné společnosti. Jedenáct let starý prodej dolů firmě Appian vyšetřovala švýcarská prokuratura kvůli praní špinavých peněz a možné korupci a v říjnu podala na šest Čechů žaloby. V rámci této kauzy narazila i na dokumenty týkající se Škody, kterou si později také koupil Appian, podle Švýcarů za peníze dolů. „Vyžádáme si ke Škodě veškeré možné dokumenty,“ potvrdil zdroj blízký státnímu zastupitelství.

Kajmanská záhada

Dokumenty, které vypluly na povrch ze švýcarských bank a z kanceláří zahraničních správců firem kolem Appianu, ukázaly několik klíčových věcí. Když se v letech 2002 až 2003 privatizovala Škoda, její tehdejší management pod vedením Romana, najatý mimo jiné státem, na Kajmanských ostrovech založil firmu California Trust a na Britských Panenských ostrovech společnost Artwick. Ta je v dokumentech švýcarské prokuratury později uvedena jako spoluakcionář další firmy, jež byla navázaná na vlastníka Škody. Roman už dříve připustil, že měl k oběma společnostem „určitý vztah“, odmítl ho však dále specifikovat. Dodal zároveň, že všechny struktury opustil v době, kdy ze Škody odcházel řídit ČEZ, tedy v únoru 2004. Takže pokud se prý jeho jméno vyskytuje v dokumentech z pozdější doby, buď podle něj nejsou pravdivé, anebo jde o „opomenutí či chyby právníků,“ kteří měli zmíněné společnosti na starosti. Roman tím vylučuje, že by se mohl dostat do konfliktu zájmů.

I kdyby se však prokázalo, že měl nějaký podíl ve Škodě „jen“ před odchodem do ČEZ, stejně by to byl problém. Vždy totiž své angažmá v klíčovém dodavateli turbín a dalších energetických zařízení pro uhelné elektrárny důrazně popíral.

Další nepříjemnost, kterou v minulosti Škodovky odhalila MF DNES a jež by se mohla nepřímo dotknout i Romana, je pátrání švýcarské prokuratury po podivné, stopadesátimi­lionové platbě Appianu ze začátku roku 2003. Peníze firma odeslala jako odměnu za poradenství při privatizaci Škody, a to na záhadnou schránku jménem Ashby na Britských Panenských ostrovech. Odtud peníze tekly dál, až sto milionů připutovalo do firmy Marila Invest.

Jak se Marila, zabývající se obchodem a pražením kávy, dostala k Appianu a Ashby? Tuto záhadu se v současnosti pro Švýcary také snaží rozkrýt policie. Jedna spojitost by tu byla. Hlavní postavy Marily, Tomáš Pitr a jeho tehdejší společník František Mrázek, měly kontakty mezi konkurzními správci v Plzni. Appian přitom část Škody v roce 2003 dokupoval z konkurzu. Pitr byl také dobrý známý právě Romana. Podle informací MF DNES byl také Pitr spolu s Mrázkem s některými lidmi kolem Romana, jenž koncem roku 2003 procházel konkurzem na nového šéfa ČEZ, v úzkém kontaktu. Roman ale jakékoliv vztahy s oběma muži odmítá. „Mrázka jsem potkal jednou na karlovarském filmovém festivalu. A to samé pana Pitra,“ řekl. Pitr se k Marile ani k vazbám kolem Škody nemohl vyjádřit, protože pobývá ve vazbě ve Švýcarsku. A Mrázek byl před šesti lety zastřelen.

(Jana Klímová)

FAKTA

Jak se odvolával Martin Roman

13. září

  • Roman dostal od MF DNES otázky na jeho vztah ke Škodě. 
  • V hotelu Four Seasons sedí do noci ministr financí Kalousek, podnikatel Háva a Roman. 

14. září

  • 18.30 server lidovky.cz píše, že Nečas Romana odvolal. Nečasův mluvčí to označuje za šum. 
  • 20.00 Roman vydává prohlášení, že se rozhodl v ČEZ skončit sám. 
  • Nečasův mluvčí potvrzuje, že Roman odchází na vlastní žádost.

×

O projektu

Projekt Mapování si klade za cíl popsat uplynulých více než dvacet let v České republice. Jde především o vztahy a souvislosti mezi velkou politikou a velkým byznysem.

Podívejte se do počátků zrodu naší novodobé historie, kdy docházelo nejen k redistribuci velkého majetku, ale také k redistribuci moci a vlivu. Příběhy z minulých dvou desetiletí nás ovlivňují významným způsobem i v současnosti. V té době se utvářely vztahové sítě, které jsou stále aktivní. Chceme-li odpovědně přemýšlet o budoucnosti, pak je důležité znát naši minulost, a to i tu nedávnou.

Čtenářům a uživatelům webu předkládáme obecnou analýzu z veřejných otevřených zdrojů. Není to hodnocení minulosti, nýbrž zpráva o minulosti. Nejsme ani vyšetřovatelé, ani soudci, abychom někoho soudili a nejsme ani kněží, abychom někomu dávali rozhřešení. Předkládáme veřejnosti pouze koncentrovaný faktografický soubor velkých českých příběhů uplynulých dvou dekád.

Mapování pro vás připravuje Petr Havlík s týmem autorů za podpory Karla Janečka.

Zavřít