Bakala a železniční doprava
Kadasův, Bakalův a Holečkův speditér chce koupit chorvatskou obdobu ČD Cargo
14.12.2012
Spediční skupina AWT, patřící do portfolia BXR Group Petera Kadase a Zdeňka Bakaly, má nákupní choutky v Chorvatsku. Stát tam prodává 75 procent brutálně zadlužené nákladní železniční společnosti HZ Cargo, obdoby českého ČD Cargo. Nabídku obdržely společnosti z Česka, Německa, Rakouska, Itálie a Číny. AWT a italská Trenitalia projevily zatím největší zájem a Chorvatům už kladně odpověděly. Češi by měli v těchto dnech začít zkoumat dokumentaci.
Chorvati jsou filutové, přestože si stát hodlá ponechat jen 25 procent, rád by rozhodovací pravomoci dělil v poměru 50:50. Manévrovací prostor pro vyjednávání ale není příliš velký, jisté totiž je, že HZ Cargo nezadržitelně míří k bankrotu. Vyplývá to z analýz, které provedlo chorvatské ministerstvo dopravy a Světová banka. Valuace společnosti je podle dokumentů zhruba 1,3 miliardy eur, jenže souhrn krátkodobých a dlouhodobých dluhů se tomuto číslu téměř vyrovná, vyrostl už na 1,1 miliardy. Nedojde-li rychle k rekapitalizaci, firma s téměř 3,5 tisíci zaměstnanci zkrachuje.
Od nového strategického partnera se očekává rozsáhlá modernizace a také investice do logistických center. Světová banka přislíbila výpomoc při restrukturalizaci firmy.
AWT patří s ročními tržbami kolem deseti miliard korun mezi největší soukromé nákladní železniční přepravce v Evropě. Její flotila čítá více než 160 lokomotiv a 5500 vagonů. Vlastní terminály a spadají pod ni podniky jako Advanced World Transport, AWT Čechofracht nebo rekultivační AWT Rekultivace. Osmdesát procent holandské matky Advanced World Transport drží Kadasova a Bakalova BXR Group, zbylou pětinu vlastní jeden z originálních privatizátorů Třineckých železáren René Holeček.