Mapování

Zpátky na téma

Zavřít vyhledávání

Bakala a železniční doprava

Bakala připravil ČD Cargo o stamilionovou zakázku

30.08.2013, e15

Státní dopravce ČD Cargo přišel o velký kontrakt v hodnotě 700 milionů korun ročně za železniční přepravu uhlí ze severočeských dolů do elektráren. Uhlí začne od příštího týdne nově přepravovat společnost AWT, v níž má 40procentní podíl miliardář Zdeněk Bakala. Cargo navíc údajně ztratilo i kontrakt na převoz aut do Polska.

Informoval o tom deník Dnes. Nákladní dopravce, dceřiná firma Českých drah, neuspěl v tendru Severní energetické (dříve Litvínovská uhelná), která se stala majitelem elektrárny Chvaletice. Smlouvu místo něho získala AWT, a to do konce roku s možností prodloužení.

Od pondělí tak bude každý den sedm třicetivozových vlaků s hnědým uhlím z Třebušic na Mostecku až do chvaletické elektrárny na hranici Pardubického a Středočeského kraje vozit společnost AWT.

O zakázku pro Chvaletice přišlo ještě minulé vedení drah v čele s minulý měsíc odvolaným Petrem Žaludou. „Když jsem nastoupil, bylo mi sděleno, že tuto přepravu bude zajišťovat už jen dopravce AWT,“ řekl deníku nový předseda představenstva Oldřich Mazánek.

„Kromě dopravy zajistíme i operace na vlečce tepelné elektrárny Chvaletice,“ uvedl manažer vnějších vztahů AWT Petr Špetlák. Cargo mělo přijít také o tendr na převoz nových škodovek do Polska, smlouvu dostala od Škody Auto opět firma AWT.

Loni hospodaření ČD Cargo zaznamenalo ztrátu ve výši zhruba dvě miliardy korun, letos v prvním pololetí skončilo v zisku 208 milionů korun. Podle vedení ČD se ale do výsledku promítl prodej lokomotiv za 85 milionů korun do Polska. Zboží přepravilo ČD Cargo v první polovině roku dohromady 35 milionů tun, což je meziroční šestiprocentní pokles.

×

O projektu

Projekt Mapování si klade za cíl popsat uplynulých více než dvacet let v České republice. Jde především o vztahy a souvislosti mezi velkou politikou a velkým byznysem.

Podívejte se do počátků zrodu naší novodobé historie, kdy docházelo nejen k redistribuci velkého majetku, ale také k redistribuci moci a vlivu. Příběhy z minulých dvou desetiletí nás ovlivňují významným způsobem i v současnosti. V té době se utvářely vztahové sítě, které jsou stále aktivní. Chceme-li odpovědně přemýšlet o budoucnosti, pak je důležité znát naši minulost, a to i tu nedávnou.

Čtenářům a uživatelům webu předkládáme obecnou analýzu z veřejných otevřených zdrojů. Není to hodnocení minulosti, nýbrž zpráva o minulosti. Nejsme ani vyšetřovatelé, ani soudci, abychom někoho soudili a nejsme ani kněží, abychom někomu dávali rozhřešení. Předkládáme veřejnosti pouze koncentrovaný faktografický soubor velkých českých příběhů uplynulých dvou dekád.

Mapování pro vás připravuje Petr Havlík s týmem autorů za podpory Karla Janečka.

Zavřít