Mapování

Zpátky na téma

Zavřít vyhledávání

Bakala a železniční doprava

ČD Cargo „dotovalo“ miliardáře Bakalu

05.08.2010, Týden

Dopravní moloch ČD Cargo za vedení bývalého generálního ředitele Josefa Bazaly nejenom často jezdil za minimální zisk, některým vyvoleným navíc posílal na účty stamiliony takzvanými zpětnými bonusy. Většinu z nich za poslední rok a půl spolykala firma AWT SPEDI-TRANS ovládaná společnostmi uhlobarona Zdeňka Bakaly.

Největší obchodní partner ČD Cargo tak namísto původně deklarovaného zisku 80 milionů stál státní firmu bezmála 140 milionů.

Představte si, že přijdete k holiči a ten po vás za ostříhání nebude chtít ani korunu. Naopak sáhne do vlastní peněženky a začne vám vnucovat svoje vlastní peníze. Podobným způsobem fungovala v posledních letech spolupráce státem vlastněného železničního dopravce ČD Cargo se společností SPEDI-TRANS Praha a její nástupkyní AWT SPEDI-TRANS.

Přitom dříve navýsost zisková společnost ČD Cargo, která své matce Českým drahám přinesla v roce 2008 přes miliardu korun, se vloni ocitla ve více než 300milionové ztrátě. Při započtení některých odložených plateb dokonce některými zdroji uváděná ztráta přes 800 milionů korun. Ani výhled na letošek nevypadá nikterak zázračně – zatím se hovoří o hospodaření se ziskem jednoho milionu.

Na sklonku minulého týdne na podivuhodně nevýhodné obchody upozornil novopečený ministr dopravy Vít Bárta, který ihned po svém nástupu podal na exředitele ČD Cargo Josefa Bazalu trestní oznámení. Doposud ale nebyly známé přesné okolnosti obchodování ČD Cargo.

Zvláštní odměna v hodnotě 220 milionů korun

Podle informací online deníku TÝDEN.CZ ze zdrojů blízkých vedení Českých drah, které si nechávají dělat cenový audit od renomované společnosti KPMG, Bakalova AWT SPEDI-TRANS na zpětných bonusech ČD Cargo „oholila“ jen za poslední rok a půl o více než 220 milionů korun na zvláštní odměně – takzvaném zpětném bonusu.

„SPEDI-TRANS spolykal více než 70 procent veškerých zpětných bonusů vyplácených ČD Cargo. Od počátku vzniku ČD Cargo na konci roku 2007 dosahují podle zjištění auditorů takzvané zpětné bonusy pro tuto společnost okolo 350 milionů korun,“ řekl online deníku TÝDEN.CZ člověk z vedení Českých drah.

Podle jeho vyjádření ještě před několika týdny představitelé ČD Cargo existenci podobných zpětných bonusů auditorům popírali. Finanční ředitel ČD Cargo Bogdan Heczko řekl online deníku TÝDEN.CZ, že zpětné bonusy byly klíčovým zákazníkům vypláceny na základě smluv, které s nimi domluvili obchodníci. „Základním cílem zpětného bonusu byla motivace množstevní slevy,“ řekl Heczko a dodal, že mu nepřísluší hodnotit obchodní činnost.

„Já se zákazníky nejednám. Je samozřejmě otázka, proč to je ta motivace dělaná formou zpětného bonusu, a nikoli třeba přímou množstevní slevou. Opakuji, že já tyto smlouvy neuzavírám,“ doplnil.

Bazala: Někdo mě chce diskreditovat

Ministr Bárta ve svém nedělním televizním vystoupení připustil, že při podávání trestního oznámení na Josefa Bazalu vycházel i z informací tajných služeb, které měly upozorňovat i na předchozí vazby mezi bývalým vedením ČD Cargo a některými speditéry.

Není bez zajímavosti, že SPEDI-TRANS Praha původně patřil právě Bazalovi, který jej v roce 2003 prodal. Přes různé majetkové zvraty, včetně firmy s majiteli na Panenských ostrovech, zůstal kupec jeho podílu Miroslav Chytil ve firmě SPEDI-TRANS jednatelem až do letošního dubna. Ten byl taktéž od roku 2007 generálním ředitelem dalšího přepravního gigantu Čechofracht, který vloni i se SPEDI-TRANSEM spolkl právě Bakalův koncern.

Přes všechny současné informace a trestní oznámení Josef Bazala trvá na tom, že se ničeho nedopustil. Podle jeho vyjádření se jej kdosi „snaží zdiskreditovat“. „Podíl ve společnosti AWT SPEDI-TRANS s.r.o. (dříve SPEDI-TRANS Praha) jsem prodal v roce 2003. I tato skutečnost byla zkoumána Národním bezpečnostním úřadem v roce 2006 a nebyla vyhodnocena jako střet zájmů…,“ napsal ve svém prohlášení.

×

O projektu

Projekt Mapování si klade za cíl popsat uplynulých více než dvacet let v České republice. Jde především o vztahy a souvislosti mezi velkou politikou a velkým byznysem.

Podívejte se do počátků zrodu naší novodobé historie, kdy docházelo nejen k redistribuci velkého majetku, ale také k redistribuci moci a vlivu. Příběhy z minulých dvou desetiletí nás ovlivňují významným způsobem i v současnosti. V té době se utvářely vztahové sítě, které jsou stále aktivní. Chceme-li odpovědně přemýšlet o budoucnosti, pak je důležité znát naši minulost, a to i tu nedávnou.

Čtenářům a uživatelům webu předkládáme obecnou analýzu z veřejných otevřených zdrojů. Není to hodnocení minulosti, nýbrž zpráva o minulosti. Nejsme ani vyšetřovatelé, ani soudci, abychom někoho soudili a nejsme ani kněží, abychom někomu dávali rozhřešení. Předkládáme veřejnosti pouze koncentrovaný faktografický soubor velkých českých příběhů uplynulých dvou dekád.

Mapování pro vás připravuje Petr Havlík s týmem autorů za podpory Karla Janečka.

Zavřít