Mapování

Zpátky na téma

Zavřít vyhledávání

Biopaliva a ceny potravin

Babiš rozšířil impérium o firmu Farmtec

E15, 17. 12. 2012

Holding Agrofert podnikatele Andreje Babiše koupil firmu Farmtec z Jistebnice na Táborsku. Farmtec nabízí komplexní služby v oblasti zemědělských investic.

Transakci, o které firmy informovaly, musí ještě schválit antimonopolní úřad. „Začleněním společnosti Farmtec do skupiny Agrofert dojde k výraznému posílení této úspěšné společnosti, která již od roku 1996 nabízí komplexní služby v oblasti investic v zemědělství, zaměřených na podporu chovu skotu, dojíren, chovu prasat, chovu drůbeže, míchání a čerpání kejdy, bioplynových stanic a využití tepla,“ uvedly společnosti.

Farmtec, který má 210 zaměstnanců, vykáže podle odhadů za letošní rok obrat kolem dvou miliard korun. Akcie společnosti vlastní podle databáze Prodata 15 akcionářů, kteří mají stejný podíl 6,7 procenta akcií. Jedním z nich je viceprezident Agrární komory Bohumil Belada.

Agrofert je jedničkou tuzemského zemědělsko-potravinářského sektoru. Jeho majitel Babiš bývá označován za jednoho z nejvlivnějších a nejbohatších podnikatelů v Česku, loni jej americký časopis Forbes na svém žebříčku miliardářů zařadil na 937. místo na světě s odhadovaným majetkem jedné miliardy dolarů (zhruba 20 miliard korun).

Babiš a další agrární bossové se spojují. Nepřítelem jejich „hnutí“ je zahraniční konkurence

K lobbistické skupině českých zemědělců se přidalo už šest set firem. Ministr chce navrhnout měkčí standardy pro české potraviny
27. 9. 2010, HN

Andrej Babiš, Gabriel Večeřa, Zdeněk Jandejsek a další velká jména českého zemědělského byznysu mobilizují. Před několika týdny společně založili lobbistickou skupinu, která chce ze státu vymámit více peněz na podporu domácí produkce, a zároveň ztížit přístup na český trh levným a údajně nekvalitním výrobkům z dovozu.

Zatím slaví úspěch: nejvyšší úředníci ministerstva zemědělství už studují jejich první návrhy, navíc se Iniciativa producentů stala trhákem mezi ostatními podnikateli. Ke skupině založené sedmi největšími společnostmi v oboru se rychle přidalo dalších šest set zemědělských a potravinářských fi­rem.

Jde o největší „hnutí“ v historii oboru – firmy dohromady obhospodařují třetinu veškeré půdy v zemi a mají roční obrat přes sto miliard korun.

Hlavní cíl je jasný. Zahraniční konkurence z českého agropotravinářského trhu ukusuje stále víc a nová iniciativa se bude snažit tlačit na stát, aby s tím něco udělal. Zatímco ještě v roce 2006 putovalo do Česka zemědělské a potravinářské zboží za 89 miliard korun, loni už to bylo zboží za více než 106 miliard.

„Pokud bychom jen seděli s rukama v klíně, tak se může stát, že bychom třeba v našem podniku museli propustit stovku lidí. A za ně jako nezaměstnané by stát platil přes 22 milionů korun,“ poukazuje na konkrétní potíže způsobené přílivem levné konkurence šéf ZD Krásná Hora Jiří Zelenka. Záměry agrárníků podporuje i řada ryze potravinářských firem, například největší mlékárny v zemi Madeta. „Potřebujeme silnou protiváhu zahraničním konkurentům,“ tvrdí šéf Madety Milan Teplý.

Podnikatelé už první návrhy na to, jak by si představovali pomoc státu jejich byznysu, předali ministru zemědělství Ivanu Fuksovi. „Jejich návrhy se již zabývají mí náměstci. Uvítám všechny další podněty,“ říká Fuksa. Ministr je ochoten navrhnout i „změkčování“ norem pro české potraviny, někdy prý tvrdších, než má zahraniční konkurence.

Fuksa jde přitom agropotravinářům „na ruku“ i tím, že hodlá výrazně posílit marketingovou podporu domácích potravin. Nově spouští program Regionální potravina. Ocenění získají produkty menších nebo středních firem, při jejich výrobě budou ze sedmdesáti procent použity české suroviny, a navíc musí mít zboží výjimečnou kvalitu nebo jedinečnost. Na program jde zatím 50 milionů korun.

Zároveň chce ministr zachovat sedm let fungující značku Klasa. Mezi více než 1330 výrobky s tímto označením se přitom objevily i nekvalitní potraviny. Za sedm let Klasa spolkla na marketingovou podporu úctyhodný balík peněz v objemu 1,2 miliardy. „Klasu zachováme, a navíc vyzývám naše potravinářské firmy, ať na své etikety dávají českou vlaječku,“ vyhlašuje ministr zemědělství.

Vznik podnikatelské iniciativy vyvolal silné pnutí mezi oborovými organizacemi. Iniciativa nejprve uvažovala o tom, že bude vystupovat zcela samostatně. Nakonec se podnikatelé dohodli na tom, že lobbistické úsilí směrem ke státním úřadům budou vyvíjet prostřednictvím Agrární komory. „Firmy zajistí odborné a právní zázemí, iniciativa bude formulovat naše požadavky, cíl však budeme prosazovat prostřednictvím Agrární komory,“ říká jeden z otců zakladatelů Zdeněk Jandejsek, šéf firmy Rabbit Trhový Štěpánov.

Cíle agrární lobby

Zakládající členové:

  • Rabbit Trhový Štěpánov
  • Agrofert Úsovsko
  • Agro Měřín
  • ZD Trhový Štěpánov
  • ZD Pluhův Žďár
  • ZD Krásná Hora

Co chce prosadit lobbistická skupina agropotravinářských firem:

  1. Zastavení poklesu živočišných výrob
  2. Důsledná kontrola dovozu a kvality potravinářského zboží do republiky
  3. Vyjednání rovných podmínek společné zemědělské politiky v EU po roce 2013
  4. Upravit a redukovat administrativu, odstranit byrokracii a duplicitu kontrol
  5. Zavedení systému propagace českých výrobků
  6. Podporovat výstavbu zemědělských bioplynových stanic

100 miliard Kč je obrat zhruba 600 firem z oboru zemědělství a potravinářství, které se nyní k iniciativě hlásí. Zaměstnávají 45 tisíc lidí a obhospodařují milion hektarů zemědělské půdy.

107 miliard byla podle ČSÚ loni hodnota dovozů potravin a živých zvířat do Česka. Oproti roku 2006 je to o 18 miliard víc. Iniciativa chce tomuto trendu zabránit.

×

O projektu

Projekt Mapování si klade za cíl popsat uplynulých více než dvacet let v České republice. Jde především o vztahy a souvislosti mezi velkou politikou a velkým byznysem.

Podívejte se do počátků zrodu naší novodobé historie, kdy docházelo nejen k redistribuci velkého majetku, ale také k redistribuci moci a vlivu. Příběhy z minulých dvou desetiletí nás ovlivňují významným způsobem i v současnosti. V té době se utvářely vztahové sítě, které jsou stále aktivní. Chceme-li odpovědně přemýšlet o budoucnosti, pak je důležité znát naši minulost, a to i tu nedávnou.

Čtenářům a uživatelům webu předkládáme obecnou analýzu z veřejných otevřených zdrojů. Není to hodnocení minulosti, nýbrž zpráva o minulosti. Nejsme ani vyšetřovatelé, ani soudci, abychom někoho soudili a nejsme ani kněží, abychom někomu dávali rozhřešení. Předkládáme veřejnosti pouze koncentrovaný faktografický soubor velkých českých příběhů uplynulých dvou dekád.

Mapování pro vás připravuje Petr Havlík s týmem autorů za podpory Karla Janečka.

Zavřít